Privātpersonām varētu atļaut sniegt taksometra pakalpojumus

Vai privātpersonām ļaus strādāt taksometros ar līzinga auto? Nozare pretojas

Satiksmes ministrijas priekšlikums izsauc nozares satraukumu. Privātpersonām varētu atļaut sniegt taksometra pakalpojumus ar līzingā esošām automašīnām – nozare asi iebilst Satiksmes ministrija (SM) ierosinājusi grozījumus Autopārvadājumu likumā, kas paredzētu iespēju privātpersonām sniegt komercpārvadājumus ar līzingā iegādātām automašīnām. Priekšlikums izraisījis plašu rezonansi taksometru nozarē, kuru pārstāvji to vērtē kā nopietnu apdraudējumu vietējiem uzņēmējiem un konkurences videi.

Latvijas vieglā taksometru sektora darba devēju organizācija (LVTNDDO) uzskata, ka šāds solis radītu priekšrocības ārvalstu digitālajām platformām un veicinātu ēnu ekonomiku, vienlaikus apdraudot valsts nodokļu ieņēmumus, jo liela daļa ienākumu jau tiek pārvirzīta uz Igauniju. Organizācija uzsver, ka problēma nav vadītāju vai transportlīdzekļu trūkumā, bet negodīgā konkurencē, kas draud izspiest vietējos spēlētājus no tirgus.

Bolt: ierobežojums kavē tirgus attīstību

Digitālās platformas “Bolt” prezidents Jevgenijs Kabanovs norāda, ka līzinga aizliegums ir lielākais šķērslis taksometru un kopbraukšanas pakalpojumu attīstībai Latvijā. Viņš uzsver, ka Latvija varētu būt vienīgā Eiropas Savienības valsts, kur šāda prakse ir vienkārši aizliegta. Citur Eiropā piemēroti atšķirīgi apdrošināšanas vai līzinga nosacījumi, taču nav kategoriska aizlieguma.

Kabanovs atzīmē, ka pieprasījums pēc pakalpojuma pārsniedz pieejamos resursus – vairāk nekā 100 000 braucienu mēnesī paliek neapkalpoti, kas Latvijā izraisa arī augstāku vidējo brauciena cenu nekā kaimiņvalstīs. Platforma norāda, ka iespējas piesaistīt jaunus vadītājus un automašīnas ir būtiskas, lai uzlabotu pakalpojuma pieejamību un kvalitāti.

Ministrijas dati un pētījums

Satiksmes ministrija skaidro, ka ierosinājums balstīts uz 2023. gadā veikto pētījumu, kas analizēja digitālo taksometru platformu ietekmi uz ēnu ekonomiku Latvijā. 2024. gadā organizētajās domnīcās secināts – trūkst vadītāju un transportlīdzekļu, kas negatīvi ietekmē pakalpojuma kvalitāti.

SM uzskata, ka priekšlikuma ieviešana palīdzētu palielināt komercpārvadājumu pieejamību, vienlaikus veicinot arī autoparka atjaunošanos. Pašlaik likums paredz, ka pasažieru komercpārvadājumus drīkst veikt tikai ar pārvadātāja īpašumā vai turējumā esošiem auto, izslēdzot privātpersonas ar līzinga mašīnām.

Nozares nākotne – uz trausla līdzsvara

Kamēr digitālās platformas slavē priekšlikumu kā progresīvu soli, nozares tradicionālie pārstāvji brīdina par sekām: neregulēta konkurence, nodokļu zaudējumi, vietējo uzņēmumu izspiešana un profesionālās atbildības trūkums. Priekšlikuma virzība rada neskaidrību par taksometru nozares attīstību Latvijā, un gala lēmums par grozījumiem vēl tikai priekšā.