Elektroauto skaits Latvijā turpina pieaugt – tuvākajā nākotnē tie varētu veidot 20–30% no kopējā autoparka. Ikdienā pa Latvijas ceļiem pārvietojas jau vairāk nekā 10 000 elektroauto. Pēc klimata un enerģētikas ministra Kaspara Melna prognozēm, nākotnē elektroauto varētu sasniegt pat 20–30% no kopējā autoparka. Viņš uzsver, ka vislabākā reklāma šiem auto ir saruna ar kaimiņu vai draugu, kas pats brauc ar elektroauto. “Vai tiešām ir tik traki? Vai izaicinājumi tik lieli?” – retoriski vaicā ministrs, norādot, ka jau divus gadus pats valsts pārvaldē pārvietojas ar elektroauto un nekad nav palicis ceļa vidū.
Elektroauto ļauj ekonomēt un kļūst pieejamāki
“Elektroauto ļauj ietaupīt naudu, ko var izlietot citām svarīgām lietām,” skaidro ministrs. Arī SEB līzinga valdes priekšsēdētājs Renārs Vīksne atzīst, ka elektroauto kļūst sabiedrībai finansiāli pieejamāki. Statistika rāda, ka cenu atšķirības starp elektroauto un iekšdedzes dzinēja auto kļūst nebūtiskas, un valsts atbalsta programma ir veicinājusi pieprasījumu.
Līzinga kompānijas Latvijā aktīvi piedāvā izdevīgus nosacījumus elektroauto iegādei, bet EKI valsts programma nodrošina daļēju pirmo iemaksu, īpaši privātpersonām.
Uzlādes infrastruktūra paplašinās
Strauji attīstās arī uzlādes staciju tīkls. “Tīklā būs piesātinājums — problēma nav tur, kur nav jaudas, bet gan, kur var lēni lādēt,” uzsver eksperti. Piemēram, dodoties uz Kuldīgu, cilvēki nevēlas uzlādēt auto 15 minūtēs, bet gan atstāt mašīnu uz četrām stundām, pastaigāties un tad atgriezties pie pilnas baterijas.
Latvijas E-auto konkurss
Jau otro gadu norisinās konkurss “Latvijas e-auto”, kur tiek izvēlēts labākais jaunais elektroauto. Ja pērn bija 29 modeļi, tad šogad konkurss sākās ar 30 automobiļiem no 21 ražotāja. Jaunpienācēji no Ķīnas ražotājiem ir ievērojami aktīvāki. Šogad ieviesta arī jauna cenu kategorija — līdz €30 000, lai elektroauto būtu pieejami arī cilvēkiem, kuri nevar atļauties luksusa klases automobiļus.
Stereotipi un realitāte
Daudzi vēl joprojām uzskata, ka elektroauto trūkst “dvēseles”, ka tie nerūc un ir garlaicīgi. Taču šaubas izgaist, ja pamēģina izbraukt ar šādu auto — vadāmība, dinamika un klusums ir pieredze, kas bieži vien pārsteidz. “Elektrībā ir spēks,” uzsver eksperti, piebilstot, ka tie, kas saka, ka elektroauto ir garlaicīgi, vienkārši nav ar tiem braukuši.
Eiropas gada auto – elektriskais Renault 5
Šī gada Eiropas gada auto titulu ieguvis elektriskais Renault 5, nevis iekšdedzes dzinēja auto — vēl viens pierādījums tam, ka elektriskie spēkrati kļūst par normu.
Avots: Latvijas Televīzija